Změnou dodavatele elektrické energie lidé prodělají!

Praha, 2. 9. 2014Agentura IBRS se zaměřila na analýzu úspor spojených se změnou dodavatele elektrické energie. Vyplývá z ní, že lidé nedokážou posoudit výhodnost změny dodavatele. Výsledkem této neznalosti je 71 % odběratelů, kteří změnou dodavatele elektřiny prodělali, a to průměrně 314 Kč. Přitom nejčastějším důvodem změny (pro 89 % respondentů) byla právě touha po nižší ceně elektřiny.

Zatímco vliv doporučení prodejce na změnu dodavatele energie či plynu oproti minulému roku klesá, odběratele ke změně přivádí zpravidla finančně výhodnější nabídka konkurenční společnosti. Zákazníci si tak logicky slibují úsporu v domácím rozpočtu v řádech stokorun. I v letošním roce agentura IBRS potvrdila vysoké procento těch, kteří změnou dodavatele prodělali. Jednalo se o 71 % odběratelů.

„Průměrná ztráta způsobená změnou dodavatele elektřiny se z loňských 126 Kč prohloubila až na 314 Kč. Znamená to více než zdvojnásobení ztráty. Paradoxem je, že zhruba 300 Kč respondenti nejčastěji uváděli jako odhadovanou úsporu, kterou si od přechodu k novému dodavateli slibovali,“ uvádí Tomáš Horejsek z agentury IBRS.

Změnou dodavatele elektrické energie lidé prodělají

Propastný rozdíl mezi očekávanou úsporou a skutečně zaplacenou částkou je často způsobený navýšením o poplatky, platby za studie o výhodnosti nabídky nebo poplatky za volání na zákaznickou linku a další položky, které původní dodavatel elektřiny neúčtoval. Plně se projevuje fakt, že odběratelé jsou lákáni na nízkou cenu elektřiny, ale další poplatky jim často zůstávají skryty. V letošním roce došlo ke změně, kdy v kalkulaci nově nehraje roli aktivační poplatek, se kterým se respondenti v minulých letech běžně setkávali.

Češi nemají zájem o čísla na faktuře

Dalším důvodem neshody mezi očekáváním a skutečností je také fakt, že čím dál méně odběratelů pravidelně kontroluje správnost vyúčtování. Podíl těch, kteří pravidelně vyúčtování kontrolují, klesl od roku 2011 z 29 % k letošnímu roku na 21 %. Podle výzkumu lidi ke kontrole vede zájem o porovnání vyúčtování se zaslanou fakturou, snaha nepřeplácet dodávky elektřiny, a aby měli přehled o odběru energií.

Více než třetina respondentů pročítá fakturu jen z hlediska údajů o případných nedoplatcích či přeplatcích. Mezi nejčastější důvody, které respondenti pro tento nezájem uvádějí, patří nedostatek času a skutečnost, že vyúčtování buď nerozumí, nebo mu zkrátka věří.

Změnou dodavatele elektrické energie lidé prodělají

Kvantitativní průzkum probíhal formou telefonického dotazování (CATI) s následným osobním rozhovorem (F2F) na vzorku celkem 300 respondentů, kteří změnili dodavatele energie, zároveň jim došlo již první vyúčtování po minimálně roce u nového dodavatele. Respondenti byli lidé zodpovědní v domácnosti za volbu dodavatele energie. Průzkum byl realizován v souladu se standardy ICC/ESOMAR.


3.9.2014 • Archiv článkůFinance »